2011-10-05

Előtér és háttér viszonya

Ebben az időszakban rengeteg színes őszi témát lehet fotózni, különösen a színesedő lombok, levelek adnak jó fotótémát. A közeli fotók és makrók nagy kihívása az előtér és a háttér együttes helyes megoldása a terepen úgy, hogy ne avatkozzunk a képbe. Persze stúdióban vagy a helyszín finomabb, esetleg durvább átalakításával nagymértékben módosítható a leendő kép, de itt a természetes környezetben való fotózásról van szó. A háttér-előtér kapcsolat fontos eleme a képnek, lehetőség szerint ki kell használni a hátteret a főtéma erősítésére. Vannak esetek, mikor a főtéma annyira látványos, hogy teljesen kiemelhető a háttérből és akár egy teljesen homogén háttér előtt is jól mutat, más esetben pedig kell a háttér erősítse a kép fő elemét. Akár teljesen fekete háttér is elérhető természetes körülmények között is:


A fotó 100 mm-es gyújtótávolsággal, f8, 1/500, ISO100 beállításokkal készült. A háttérben sötétzöld fenyőfák vannak, de az előtérre történő fénymérés miatt teljesen besötétűl a háttér. Utómunka: kis vágás, ff átalakítás, kontraszt, élesítés.
Vajon elég itt csak az előtér, vagy kellene egy kevés a környezetből is?

Itt egy másik megoldás, ahol a háttérből bukkan elő a főtéma, utalva a környezetre is:

A fotó 50 mm-es gyújtótávolsággal, f4, 1/1000, ISO400 beállításokkal készült. Az 1/1000 idő a szél miatt kellett. Fénymérés a teljes képmezőre történhet, mivel az előtér és háttér között nincs nagy megvilágítási különbség. Utómunka: vágás, zajszűrés, kontraszt és telítettség növelés.
Nincs általános megoldás - a téma és persze a hangulat, a mondanivaló formálja a fotót. A két fotó talán különféle érzelmeket vált ki, más gondolatokat indít, de ezt már a kedves látogatóra bízom és kíváncsian várom a véleményeket.

9 megjegyzés:

  1. Mindkét változat tetszik nekem, az első talán különlegesebb/művészibb, a második meg természetesebb/több mondanivalóval bír.

    VálaszTörlés
  2. Az első kép olyan drámai! És nem biztos, hogy az ősz jutna eszembe először róla, de az elmúlás az hangsúlyozottan is.
    A második kép viszont kellemes, meleg színeivel valóban a gyönyörű őszt idézi!

    VálaszTörlés
  3. Az első képet elrontaná a háttér foltos tagoltsága, tehát szerintem jó ötlet volt itt a spotmérés.
    A másadik kép 'szín a színben', a téma mégis jól elválik a környezettől annak életlensége miatt, a szél miatt alkalmazott rövid expozíciós idő nyitott rekeszt követelt és így szépen elmosódott a háttér.

    VálaszTörlés
  4. Pár gondolat ahogy én értelmezem:

    -Egyik esetben sincs hiányérzetem. A kevesebb néha több. (ezt már annyiszor megtapasztaltam mégis sokszor figyelmen kívül hagyom...)

    -Az FF esetében az elmullás drámaibb megjelenítése kap főszerepet (és ide még beszúrnám amit L. Csaba írt a háttér tagoltságáról...), míg a színes változat az elmullást mint egy folyamat természetes részét és annak a festőibb oldalát szemlélteti.

    -Nem tenném egyiket sem a másik elé. Ugyanaz a téma de mégis teljesen más megközelítésben. Kedvtől függ, hogy mikor melyiket nézném újra szívesebben.

    -Igényes - mint mindig :)

    VálaszTörlés
  5. Szerintem is pont igy jó mindkét fotó.

    VálaszTörlés
  6. Mindkét fotó nagyon jó, de az előtér-háttér problémát nem jártad körbe teljesen. Ez a két példa azt illusztrálja, hogy hogyan iktassuk ki a zavaró hátteret. Az elsőn teljesen, a másodikon pedig egy viszonylag egységes tónusú felületté redukálva azt. A sorozat (legalábbis szerintem) egy a Sigma 10-20al készített, nagy mélységélességű fotóval volna teljes, ahol a háttér a fotó szerves része. S biztos vagyok benne, hogy azt is ilyen szinten tudnád "hozni". Üdv!

    VálaszTörlés
  7. SzSz: köszi, próbáltam pótolni.

    VálaszTörlés
  8. A második jobban megfogott a szép színeivel és a hátterével :)

    VálaszTörlés